"אותלו": הרגשות סבוכים במשחק משובח

מאת: אביבה רוזן

כל התמודדות עם מחזה של שייקספיר, שנחשב לאחד מאבות התיאטרון, היא אתגר. "אותלו", אחת הטרגדיות המורכבות שלו, היא אתגר כפול ומכופל. בטרגדיה של שייקספיר, הרגשות סבוכים והגופות נערמות. מקרי רצח והתאבדויות מקשטים את הדפים ואת הבמה, ומהווים את הפיתרון הדרמטי למרבית מהקונפליקטים עמם מתמודדות הדמויות.

ההצגה מגוללת עלילה מוכרת: אותלו המורי כהה העור הוא בן טיפוחיו של הדוכס של ונציה ושר צבאו, אשר מתחתן בחשאי וללא רשות עם דסדמונה, בתו של אציל מקומי, והיא מקבלת אישור מיוחד לבוא אתו למלחמה שהוא מנהל בקפריסין. האהבה הגדולה של המצביא המנוסה לאשתו הצעירה הופכת לקנאה יוקדת כאשר יאגו, הסמל הגדודי, מחליט להביא להדחתו של קאסיו, הקצין שקיבל על פניו את הדרגה הבכירה, והוא מתמרן את אותלו להאמין שדסדמונה בוגדת בו עם קאסיו הצעיר והנאה. אשתו של יאגו, אמיליה, היא אשת החצר והמלווה של דסדמונה, והיא משתפת אתו פעולה בתחילה אך בסוף מגלה את סודו. אחרי שאותלו חונק את דסדמונה ויאגו הורג את אשתו, אותלו מתאבד.

תיאטרון מלנקי מנגיש את אותלו, ומצליח לשמור על הקלסיקה של המחזה בעוד שהוא מכניס בו מוטיבים מודרניים. יאגו, למשל, מכור לטלפון הסלולרי, והוא משתמש בו, בין השאר, כדי לעשות סלפי עם אותלו בשעת מפלתו.

"אותלו": צילום: מארק צו

בגרסה של הבמאי מיכאל טפליצקי ל"אותלו", יאגו הוא לא רק התככן שמקדם את העלילה בבניית סיפור הבגידה המומצא של דסדמונה וקאסיו, אלא שהוא גם סוג של אתנחתא קומית. אמנם זהו אינו הומור מהסוג שמביא לצחוקים רועמים של הקהל, אך סגנון משחקו של יאגו, המגולם על ידי דודו ניב, בהחלט מקליל את ההצגה הכבדה ומנעים אותה על הקהל. דודו ניב המוכשר גונב את ההצגה. משחקו, שכולל הרבה מונולוגים שמכוונים אל הקהל, שובה לב.

גיל פרנק, המפגין גם פה משחק משובח, מגלם את אותלו, שהופך ממצביא שקול, המאוהב בעוצמה באשתו הטרייה, לאדם חסר שיקול דעת, שהקנאה שכובשת אותו מוציאה אותו מדעתו, והופכת אותו לעיוור מבחינה נפשית ורגשית. הוא מצליח להעביר את המסר שהקנאה, המפלצת ירוקת העין, אוכלת כל חלקה טובה באדם, בהשקפתו על העולם ובמערכות יחסיו.

דסדמונה, אותה מגלמת גיל לבנת, היא חיננית ומתוקה אך לא לגמרי משכנעת. קסניה מרקוזה, המגלמת את אמיליה, מבצעת את תפקידה המורכב בצורה מעוררת אמפתיה והשראה, במיוחד כשהיא נושאת את המונולוג הפמיניסטי שלה על מעמדה של האישה בעולם.

זוהי גרסת פרינג' מרתקת של אותלו, עם תפאורה מינימלית שמורכבת מקיר זכוכית סדוק, מוכתם ומתפרק, ונברשת אחת, דמויות מורכבות אך ניתנות להכלה. אין ספק, שעל אף הרציחות והבגידות הנערמות על הבמה, ומורכבות הדמויות, גרסה זו של "אותלו" מצליחה להפוך את הכל למעדן תיאטרלי המחליק בקלות בגרון.

"אותלו"

תיאטרון מלנקי

מאת: וויליאם שייקספיר

תרגום: דורי פרנס

עיבוד ובימוי: מיכאל טפליצקי

שחקנים: גיל פרנק, דודו ניב, גיל לבנת, קסניה מרקוזה, ברק פרדמן

עיצוב במה: אלכסנדר ליסיאנסקי

עיצוב תאורה: מישה צ'רניאבסקי ואינה מלקין

עיצוב תלבושות: יהודית אהרון

מוזיקה מקורית: יבגני לויטאס

עוזרת במאי: יוליה גולנד

מועדים נוספים:

22/2/23            20:00

23/2/23            20:00

24/2/23            12:00, 20:00

25/2/23            20:00

כתיבת תגובה

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close