השלטון בידיים טובות

על ההצגה "הבקכות"

מאת: אנה מינייב

בית-הספר למשחק גודמן העלה במסגרת פסטיבל "עתיד התיאטרון 9" את הטרגדיה היוונית "הבקכות" מאת אוריפידס, בבימויו של יאיר שרמן. עלילת המחזה עוסקת בעיר תבי ובראשה פנתאוס המלך המהולל. יום אחד, מופיע בעיר דיוניסו עם פמלייתו הנשית וטוען כי הוא בן דודו של פנתאוס ובנו של האל זאוס, אך מכיוון שאף אחד לא מעוניין להכיר בכך, וכנקמה על גלותו, הוא סוחף את כל נשות העיר למחול שדים מטורף, שסופו עגום ומעורר מחשבה כאחד.

שרמן בחר להעניק למחזה התייחסות ישירה לימינו אנו. בתוכניית ההצגה הוא כותב כי"המציאות האנושית בחברה שלנו הולכת ומתדרדרת ואנחנו שותקים", ומתכוון לכך שהעימות בין שתי תפיסות העולם במחזה, זאת המייצגת את שלטון החוק וזאת המייצגת את פולחן החופש, יביא בסופו של דבר חורבן על החברה.

בקכות

המילים של שרמן נגעו בי מאוד, שכן, החברה בה אנו חיים כיום, איננה יכולה להתפאר ביכולת שלה לקבל את האחר. מצד אחד, האחר נתפס בעינינו כמפחיד, כשונה, אך מצד שני, אין אנו חוששים מלנצל את יכולתיו לטובתינו. את הרעיון הזה מימש שרמן בקונספט הבימתי שלו, ועיצב את הבמה כמטבח תעשייתי, בו מקהלת הבקכות עובדות במטבח, בעלי המסעדה מיוצגים על ידי החברה השמרנית- הקפיטליסטית, אלה שנהנים ממה שמייצרות הבקכות. "הבקכות הן אלה שמתעסקות באוכל, יצריות וחיבור לאדמה, ונוצר פער מעמדי בין אלה שמלכלכים את הידיים לסטריליים שמקבלים הכל מוכן" אומר שרמן.

בקכות

צילומים בכתבה: מעיין קאופמן

זה לא דבר כה נפוץ לפגוש כאן במאי צעיר, הנחוש להעביר את משנתו החברתית והפוליטית, ושרמן בהחלט מלא תשוקה בבימוי הטרגדיה היוונית העתיקה. הייצוג של האחר מתבטא לא רק  בבקכות הפראיות והנפלאות, אלא גם בדמותו של דיוניסוס, אותו גילמה אוראל מאור ולה היה מודבק שפם שאמור לטשטש את זהותה המינית. ראוי לציין כי תפקיד זה מגולם גם על ידי יקיר אליהו וקנין, וכאן מעניינת אותי בחירתו של הבמאי בשני המינים לגילום התפקיד. האם הבחירה בדיוניסוס ממין נשי משרתת את האמירה של שרמן או שמא עושה הקצנה של סממני הדמות, עד שזה נראה כמו סטראוטיפ לא ממומש של דיוניסוס? מעניין לצפות בהצגה שוב עם דיוניסוס ממין זכר. מי שבולט בתפקידו הוא ניצן רוטשילד המגלם את פנתאוס וכך גם זהר מידן המגלמת את אגאואה, אמו. ראוי לציין כי הבקכות הוא מחזה שלא פשוט בכלל להיכנס לנעליו הגדולות, ושחקני ההצגה הצליחו לבצע את התפקידים הלא פשוטים שלהם בצורה אינטלגנטית ומלאת תשוקה.
הבקכות

בית הספר "גודמן"

מאת:  אוריפידס

בימוי:  יאיר שרמן

משתתפים : יקיר אליהו וקנין \ אוראל מאור (דיוניסוס), טלי קוניגסברג (ראש מקהלה), תומר אברהם (טירסיאס), יותם קורן (קדמוס), ניצן רוטשילד (פנתאוס), אורי סברי (שליח ראשון), ארז קנטור (שליח שני), זהר מידן (אגאואה), איתי צ'מה* (שומר), עלה דקה* (שומר)מקהלת הבקכות: מיי קוניו, רעות וייג, אור פרץ, חן ליבוביץ, טל יהלומי, לירון בן זקן

מוסיקה מקורית : שחר ימפולסקי

תפאורה ותלבושות:  עפרה מאזאווה

תאורה:  זיו וולושין

תנועה:  מיכל גרס שרמן

תאורה:  ברק שרון

הדרכת טקסט:  זיו זוהר מאיר

ייצור תפאורה:  שלומי בן ברוך

עוזר במאי:  ארז קנטור

מנהלת הצגה:  שחר כספי

סאונד:  אלה ברקת

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה מרתה 48, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s