"Muzeum": המוזיאון קם לתחייה

מאת: הדר אברבנאל

ברוכים.ות הבאים.ות למוזיאון להנצחת מגיפת הזומבים שפרצה והתפשטה בתל אביב בשנות התשעים. זהו אתר הנצחה המשמש גם כמוסד שיקומי לשילוב נפגעי המגיפה בחזרה בחברה הישראלית. כשתגיעו למוזיאון, תתבקשו למלא טופס פרטים אישיים ולחתום על הצהרת בריאות שנועדה לוודא כי אורחי.ות המוזיאון לא נחשפו לנגיף.

הסיור במוזיאון יוצא כל חצי שעה עם קבוצה קטנה ומדריך.ה. לאורך הסיור ישנם מפגשים קצרים עם דמויות נוספות מהמוזיאון. תערוכות המוזיאון השונות חושפות את הנסיבות שיצרו את המגיפה, עדויות מצמררות משורדי המגיפה, השפעתה ארוכת הטווח על הנגועים ועוד. כמו כן, המוזיאון כולל סימולציות המזמינות לחוות חוויות מייצגות מתקופת התפרצות המגיפה, כמו נסיעת מילוט ברכב מוחשך תוך האזנה לתשדיר רדיו תקופתי. חציו השני של הסיור חושף ואף מאפשר להתנסות בחלק מעבודת השיקום של הנגועים הכוללת רכישת כלים מוטוריים והתנהגותיים, ולמידה מחודשת של הרגלי אכילה אנושיים. הסיור מסתיים באנדרטה להנצחת נפגעי המגיפה ושירה משותפת.

Muzeum, בהפקת תיאטרון "החנות", הוא מופע אסתטי, המשתמש באמצעים אמנותיים רבים ומגוונים, וכולל הליכה לילית במסדרונותיו האחוריים של בית טפר; סאונד, וידאו, מייצגים חזותיים ופרפורמנס. מופע מגניב מאד ללא ספק. היצירה המפורטת נוגעת בכל חמשת החושים, והשתתפות הקהל הפסיבית (הליכה בעקבות המדריך.ה) דורשת בהדרגתיות יותר ויותר אקטיביות, בלי ספויילרים. האירוע התיאטרוני על כל מרכיביו הוא מעורר השראה, כיפי וחצוף, וכדאי מאד ללכת לבקר בו.

Muzeum | צילום: אייל רדושיצקי

יחד עם זאת, נראה כי היצירה Muzeum ממוקמת על הרצף שבין סאטירה לבין יצירה אסקפיסטית, מהנה ושובבית שלא מתפשרת על ביצוע. ייתכן כי היצירה היא סאטירה העוסקת בחוויה המוזיאלית: בשיטוט המובל, בריקנות שבתערוכות, ביומרה להציג את ה'אמת' בקלות, פשטות ותמציתיות בעוד שלמעשה כל שמוצג הוא מידע שטחי וסתמי.

העיסוק בחוויה המוזיאלית הוא מקורי ומעניין אך דורש יותר בשר. חסרה המוחשיות של חוויית המשך וההליכה האינסופית, הבלבול וחוסר העצמאות של המבקרים.ות, והדיסוננס הנובע מהפשטת המידע המורכב והמפורט, היוצרת לבסוף תוכן שטחי, לא מורכב וחסר אמירה. במובן הזה, ליצירה Muzeum נדרשת עוד שכבת העמקה והבלטה של הרכיבים המוזיאליים המגוחכים לעומת אלה הנחוצים למוזיאון.

הממד השני של היצירה Muzeum, האסקפיזם המשחרר, ה'פאן' והשובבות, יכלו להתעצם גם הם ולגדול בזכות ההגדלה של האמירה הסאטירית (תהיה אשר תהיה). ההליכה לצד מדריכה (דניאל שפירא) המחופשת לזומבית המתייחסת ברצינות תהומית לסיור ולמוזיאון, לצד הבדיחה הפשוטה והברורה שביצירת מוזיאון לזכר אפוקליפסת זומבים בתל אביב, הופכת את השיטוט לכל כך קרינג'י ומעבירה מסר עדין שהבדיחה היא קצת על חשבון המבקרים.ות. אבל זה קצת פחות מצחיק אם לא ברור על מה הבדיחה.

צילום: אייל רדושיצקי | לקהל בצילום אין קשר לכתוב בכתבה, למדריכה הזומבית יש

האתגר הגדול של המופע הוא שיצירה חריגה כזו בנוף מייצרת רשת ציפיות גבוה מאד. סיור תיאטרלי הוא אירוע מורכב כשלעצמו, על אחת כמה וכמה אם הוא לוקח על עצמו ליצור עולם קונספטואלי שלם ומפורט סביב דאחקה על מוזיאונים וזומבים. האומץ לעשות את זה הוא חריג ובולט בשדה האמנותי של התיאטרון והפרפורמנס הישראלי. אירוע תיאטרוני כל כך מגוון ומורכב יכול ליצור את האדוות הראויות לו עם עוד קצת ליטוש והעמקה.

המופע Muzeum שווה ביקור לכל מי שסקרן.ית לראות את בית טפר בלילה, את מוזיאון הזומבים, את התיאטרון העכשווי בישראל מתפתח וגדל, ולאלו שהרבה זמן לא אותגרו על ידי הצגות או מוזיאונים.

"Muzeum"

תיאטרון החנות

מנהל המוזיאון וראש אגף מחקר היסטורי: שחר מרום

מנהל אגף הדרכה קולית ואמצעים חזותיים: שרון גבאי

מנהלת אגף רסטורציה: סופיה ארגמן

ראשת אגף שילוט והכוונה: קרן כץ

מנהל אגף סאונד ולחן: דניאל ספיר

אחראית מחלקת תנועה שיקומית: גל לוינסון

מנהלת סדנת מוצגים: גלית קטן

הדרכות קוליות: נועה בקר, נעם רובינשטיין, דורי בן זאב

צילום ועריכת סרטוני הדרכה: איריס דומאני

מדריכים.ות: נדיה קוצ'ר, עמית גור, דניאל שפירא

עדויות מוקלטות: דריה מאייר, גל לוינסון, דניאל שפירא, קרן כץ, ערן הדס, שחר מרום.

עדויות מצולמות: ישראל ארלנגר, דריה מאייר, גל לוינסון, ערן הדס, סופיה ארגמן, זאב אנגלמאייר, נטי רצנברג, ניצן טריינין, אלון ברנע

הפקה: דריה מאייר

איור תוכניה: דורון פלאם

מועדים נוספים:

27/6/24               20:00


כתיבת תגובה

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close