"השכנים מלמעלה": קריסת החלום הבורגני

מאת: דנה שוכמכר

ההצגה "השכנים מלמעלה", מאת המחזאי הספרדי ססק גאי, ובתרגום נפלא של ארז דריגס, מספרת את סיפורם של שני זוגות המתגוררים בבניין משותף – דפנה ואמיר, הנחשבים לזוג בורגני, ולעומתם השכנים מקומה מעל, בועז לוחם האש ובת זוגו לימור הפסיכולוגית, הנחשבים פרועים. בעת הביקור אצל דפנה ואמיר, בועז ולימור חושפים אותם לרעיונות חדשים, על זוגיות ושגרה, ביניהם, גם חילופי זוגות.

היצירה עוסקת באתגר הגדול ביותר שכל אחד יכול לחוות – להיות חלק מזוג. מדובר באתגר הכולל יופי ומכשולים, אך למרות זאת גברים ונשים מחפשים אחר הזוגיות האידיאלית, ובמהלך החיים מנסים לענות על השאלה האם בכלל קיימת חיה כזו, או שאולי זה חלום שדינו להישבר? בהצגה, שני הזוגות מנסים לבחון מהי זוגיות, תוך כך עולים אירוניה, הומור ולא מעט כאב.

"השכנים מלמעלה" | צילום: רדי רובינשטיין

מהרגע הראשון, הצופים מוזמנים לחייהם של דפנה ואמיר הכוללים מריבות על גבי וויכוחים, מול החיים הסוערים של השכנים מלמעלה, והצורך שלהם לערוך טיפול פסיכולוגי לדפנה ואמיר ולהצביע, ללא רחמים, על הבעייתיות ביחסים שלהם. המפץ המשפחתי של שני הזוגות הבא לידי ביטוי בקריסת החלום הבורגני של דפנה ואמיר, מציב מראה לשקיעת החלום של הזוגות הבורגניים הנאלצים לחשב מסלול מחדש בחייהם.

כל זאת, מתרחש בתפאורה נהדרת של אלכסנדרה נרדי, אשר בנתה בית בורגני מדויק, הכולל פסנתר, שטיח קטן, סלון ומטבח, בו הסלון משמש כזירת אגרוף פתוחה אשר מציגה לראווה את כל הסיוטים והכאבים של הזוגות. העלילה מתפרשת היטב תחת פנסי התאורה של קרן גרנק המשקפים את מצב העניינים בין הזוגות, בשילוב התנועה והעריכה המוזיקלית, היפה תמיד, של מירי לזר.

צילום: רדי רובינשטיין

כדי להפיח חיים חדשים בטקסט, שמקורו כאמור במציאות הספרדית, יש צורך בשחקנים מוכשרים ומדריך מיומן, ואכן ההפקה בהבימה מתהדרת בצוות כזה. ההישג החשוב של נתן דטנר הבמאי הוא ביצירת אנסמבל של שחקנים הנדרשים לנוע בין רגעי קומדיה לבין רגעי דרמה, דבר שמתבטא היטב באנסמבל השחקנים הנהדר על הבמה. אסנת פישמן ונורמן עיסא הם מצחיקים, כועסים, מקנאים, ובסיום מגיעים להתפכחות הכואבת ונשברים. הם מציגים הישגים נפלאים של שחקנים במיטב כשרונם. את השכנים מלמעלה המגיעים במטרה לחשוף את דפנה ואמיר לעולם חדש של מיניות, מגלמים באופן נהדר עדנה בליליוס ואודי רוטשילד. הם מסמלים את התגלמות החופש והתעוזה כבר מהכניסה אל הבית הבורגני.

עדנה בליליוס מעצבת את האנושיות המסתתרת מאחורי המסכה של החופש בעודה עורכת טיפול פסיכולוגי לאמיר ודפנה החושף את הקשיים שלהם ואת הרצונות שלהם לחוות חיים אחרים לחלוטין. אודי רוטשילד מתפתה לרגשותיו כלפי דפנה ומעצב נהדר את החופש המנחה אותו מול ההתנהגות המרובעת של אמיר.

מדובר בצוות שחקנים שכל אחד ואחת מהם, וכולם ביחד, הם בעלי עוצמה. בזכות, הומור ומשחק מדויק, ההצגה מעוררת בקרב הצופים מחשבות ותהיות על חייהם שלהם, ובסופו של דבר, התוצאה היא הצגה קולחת ומעניינת.

 השכנים מלמעלה

תיאטרון הבימה

 מאת: ססק גאי

 תרגום: ארז דריגס

בימוי: נתן דטנר

שחקנים: אסנת פישמן, נורמן עיסא, אודי רוטשילד, עדנה בליליוס

עיצוב תפאורה: אלכסנדרה נרדי

 עיצוב תאורה: קרן גרנק

עיצוב תלבושות: אביעד אריק הרמן

עריכה מוסיקלית: מירי לזר

 צילום: רדי  רובינשטיין

מועדים נוספים:

5/6/24                  20:00

6/6/24                  18:00  | 21:00

7/6/24                  11:00

8/6/24                  21:00


כתיבת תגובה

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close