ממון מההמון

על תופעת אתרי מימון המון והצגות תיאטרון

מאת: מיה אופיר – מגנט

יוצרי תיאטרון עצמאיים בארץ עובדים לרוב בלי תמיכה כלכלית. אם ההצגה מתקבלת לאחד מתיאטרוני הפרינג' השחקנים יקבלו, במקרה הטוב, בערך 200 שקלים להצגה. על תשלום על תקופת החזרות אף אחד כמעט לא מדבר. אז מאיפה משיגים את הכסף? יש שמוותרים על תשלום לתקופת החזרות בתקווה שההצגה תגיע לאחד מתיאטרוני הפרינג'. אבל מה יקרה אם ההצגה לא תתקבל? ומה יקרה אם הקהל (כמו שקורה פעמים רבות בפרינג') לא יגיע? יש שמנסים לגייס כספים מקרנות, מלגות, עמותות, מפעל הפיס ועוד אך תלאות תהליך הבקשה, גובה הסכום המוצע, מיעוט הקטגוריות ומשך הזמן הדרוש לקבלת הכסף עושים גם את האפשרות הזאת ללא רלוונטית לכולם.

בשנים האחרונות קמה ברשת תופעה חדשה – " מימון המון" –  או בלועזית Crowd funding. באתרים אלה כל מי שרוצה, יכול לפתוח דף ולהציג את הרעיון שלו. הרעיונות יכולים להיות בכל התחומים והסוגים: הצגה, ספר, סרט, יזמות, מוזיקה, קהילה, פוליטיקה וכו', כאשר לכולם משותף דבר אחד – הם זקוקים לכסף שלכם כדי להצליח! אז איך זה בדיוק עובד? היוצר מפרסם את הרעיון שלו ומציע פרסים למי שיסכים לממן אותו. טווח הפרסים והמחירים משתנים מפרויקט לפרויקט. לדוגמא, הם יכולים להתחיל מהענקת תודה אישית מהיוצרים (עבור תמיכה של 25 שקלים) ועד כרטיס זוגי לבכורה ולקבלת הפנים, קרדיט בתוכניה ותודה אישית (עבור תמיכה של 350 שקלים).

מימון המון מעובדבשלב הבא היוצרים מפיצים את הבקשה שלהם ומקבלים מימון מחברים, משפחה ואנשים שמאמינים בפרויקט שלהם, שחלקם יכולים להיות אפילו מארצות אחרות. אם היוצרים הצליחו לגייס את הסכום שקבעו בפרק הזמן מסוים הם מקבלים את הכסף (בחלק מן המקרים,  אף נותנים אחוז מסוים מן הכסף לאתר המארח) ואם לא, הכסף חוזר לתורמים והיוצרים מחפשים דרכים אחרות לממן את היצירה שלהם. בישראל קיימים שלושה אתרי מימון  "Headstart", "Mimoona" ו- "Startart", בעזרתם מנסים יזמים ויוצרים להגיע ישירות לתומכים שלהם, מתוך מחשבה שקל יותר לגייס מעט כסף מהרבה אנשים ושאם כל אחד יתרום מעט, בסוף יהיה אפשר להגיע אל המטרה.

אבל מי באמת משתמש באתרי מימון המון? האם זה באמת עובד? והאם זה אכן קל כמו שזה נשמע? בשלושת האתרים שבדקתי הופיעו בסך הכול שבעה מופעים. רוב הפניות הם של יוצרים המבקשים מימון כדי להעלות את ההצגה שלהם ושל קבוצות תיאטרון כדי לממן את הפעילות שלהן. ארבעה מתוך שבעת המופעים קיבלו את המימון שביקשו, כשמדובר על סכומים של 30,000-40,000 שקלים. יצירתה של פנינה רינצלר "7 בום" שעלתה בפסטיבל עכו האחרון קיבלה את המימון שלה באתר "Headstart" וכן גם קבוצת ציפורלה עם המופע "התקפת לב", קבוצת תיאטרון תהל (תיאטרון הקהילה הגאה) וההצגה "אב, אם, זונה" מאת ובבימוי דנה גולדברג.

בשיחה עם אורי אביב, מפיק, מנהל פרויקטים ומנהל פסטיבל אוטופיה, הוא אומר כי גיוס הכסף הוא רק מרכיב אחד מתוך רבים באתרי מימון המון. יש כאלה שנכנסים לאתרים האלו כדי לעורר תשומת לב תקשורתית ויש שמנסים לבדוק את כוח הקהל שלהם. היתרון במימון מההמון על פני מימון מקרנות הוא שלא צריך לחכות הרבה זמן עד שמקבלים את הכסף, אבל על המהירות הזאת משלמים מחיר בצורת העברת אחוזים לאתר עצמו. אלמנט נוסף שצריך לתת עליו את הדעת הוא שהאנשים שתורמים בצורה הזאת לא נותנים את הכסף שלהם ללא כל תמורה, הם בצורה מסוימת קונים אותה והיוצר מחויב אליהם, הוא מחויב להעלות את ההצגה ולתת להם את הפרסים שהבטיח ולכן חשוב לחשוב טוב טוב על הפרסים שמציעים כדי שלא יעלו יותר מהתרומה עצמה.

כמו כן, היוצר צריך להעריך את עלות הפרויקט ולבקש סכום שהוא רואה כסביר. נקודה חשובה נוספת לפי אביב היא חשיבות פרסום הקמפיין. מימון המון חייב להתבסס על פרסום מסיבי, כי רק בעזרת הפרסום אנשים ידעו על הפרויקט ויתרמו. הראשונים שיתמכו יהיו תמיד המשפחה והחברים הקרובים, כשליוצר אסור להתבייש, אלא לבקש עזרה מכל מי שהוא מכיר כדי שיהיה סיכוי לגייס את הכסף. אביב מוסיף ואומר ליוצרים ששוקלים להיעזר באמצעי מימון המון כי אין סיבה לא לנסות, אבל עליהם לחשוב אם זאת הפלטפורמה שמתאימה להם. לדוגמה "ציפורלה" הצליחו לגייס את הכסף כי הם קבוצה גדולה של שחקנים שממתגת את עצמה ויש לה הרבה קהל אוהד.

אנשים שמוכנים להכניס את היד לכיס ולתרום למען תיאטרון אינו דבר מובן מאליו, אך האם זהו פיתרון אמיתי? לפי סקירה של אתרי מימון המון בישראל, מספר ההצגות שאכן קיבלו מימון בדרך זו אינו גבוה. כמו כן, לא כל מי שמציע בהכרח יקבל את הכסף. לדוגמה: השחקן והבמאי ג'ייסון דנינו הולט ניסה לגייס כסף להצגה החדשה שלו "אדיפלית" והגיוס נכשל למרות שג'ייסון הוא יוצר מוכר ופופולארי.

המימון דרך האינטרנט אינו פיתרון פלא,  כדי להשיג אותו צריך להיאבק לא פחות מאשר כאשר נאבקים בבירוקרטיה. זה דורש מהיוצר לקדם את היצירה שלו ולהגיע לקהל רחב ביותר כדי לגייס את הסכום הדרוש. אם היוצר לא יגייס את הכסף בזמן, הוא לא יקבל דבר ואם יצליח, לעיתים ייאלץ לשלם אחוזים לאתר. קיימת אופציה נוספת בה היוצר יקבל כל סכום שיצליח לגייס, אבל בתמורה נדרש היוצר לתת אחוזים גבוהים יותר לאתר המארח. בחלק מהמקרים, כדי להבטיח לעצמם את קבלת הכסף, היוצרים בעצמם משתתפים כספית ומשלימים את הפער מתוך מחשבה שיקבלו לפחות תמיכה כלכלית מסוימת. ולבסוף, מימון המון הוא רעיון מוצלח, שיכול באמת לעזור ליוצרים להגשים את החלום שלהם, אבל הוא לא מהווה תחליף לדבר שצריך להמשיך להלחם עליו – מימון של תיאטרון פרינג', של יוצרים וותיקים וצעירים, במרכז ובפריפריה, על ידי משרד התרבות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה מרתה 24, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s